Skip to main content

Als we onze gedroomde ruimte gevonden hebben en we ergens een klap op kunnen geven, zijn we al een stuk verder. Er zijn meer partijen die er namelijk ook eerst blij van moeten worden. De douane moet ons bijvoorbeeld voorzien van een nieuwe vergunning. De nieuwe locatie wordt daarmee een Accijns Goederen Plaats (AGP) en zo’n traject is niet zomaar gelopen. En dan heb je natuurlijk nog de gemeente (bestemmingsplan en slijtersvergunning) en DCMR. 

Pas als we zeker weten dat het allemaal in orde is, kunnen we beginnen met verhuizen.

Dat betekent voor ons wel even iets meer dan het dichtklappen van een laptop, plaatsnemen achter een nieuw bureau, laptop openklappen, inloggen en weer door…

Er komen veel kosten kijken bij het geschikt maken van een nieuwe ruimte, want voor al die vergunningen moeten we aan een aantal eisen voldoen. En dat moet allemaal vóór 1 augustus geregeld zijn. Uiteraard willen we meteen vanaf die datum kunnen knallen op ons nieuwe adres. We mogen eigenlijk geen moment verloren laten gaan.

We gaan ervan uit dat onze nieuwe ruimte een stuk duurder zal zijn dan onze huidige locatie. Om dat te kunnen betalen zullen we moeten schaalvergroten. En ook dat is niet zomaar gebeurd. We denken aan een verdubbeling van de huidige capaciteit, maar misschien is er wel meer nodig. Denk daarbij niet alleen aan een ketel, maar ook aan aansluitingen, slangen, vaten, bekabeling, filters en pompen. Want dat we alles zoveel mogelijk ambachtelijk in eigen huis willen blijven doen, staat vast.

Doel

Ons doel is niet alleen de verhuizing te kunnen betalen, maar ook de schaalvergroting en een stukje opstartkosten voor de nieuwe locatie.

Dan kunnen wij blijven doen wat we nu al doen: Mooie dranken maken en de bijen helpen met hun voortbestaan.